HA4GBJ honlapja

800 W Linear Amplifier ГУ-81М elektroncsővel

Ez a 800W Linear PA is egy külön történet. A rádióamatőrök nem nagyon szerették a GU-81 elektroncsöveket, különféle téveszmék keringtek róla Leginkább az, hogy 12 MHz felett "nem működik". Az cseppet sem zavart senkit, hogy a cső gyári adatlapja még 50 MHz környékén is azt írja, hogy 400 W kihozható belőle! Igaz, az amatőrök elsikkadtak néhány apró momentum felett, mint pl. azon, hogy a frekvenciában felfelé haladva fokozatosan csökkenteni kell az anódfeszültséget, így 50 MHz-nél már csak 1600 V(!) lehet a maximális anódfeszültség. Sokan leszedték a cső fém talpát (elfeledkezve, hogy az egyben a Barkhausen-gyűrű is) - azonban a "Maruszja megszabadítva a szoknyájától" meglehetősen sérülékeny, ráadásul csak szakszerűtlenül lehet rögzíteni. Nem csak balesetveszélyes lesz, hanem a kivezető lábak mellett megrepedhet az üveg és belevegősödik. Még ha nem is az eredeti foglalatába szereljük be, akkor is hagyjuk rajta a fémtalpat, mert annál fogva oda lehet erősíteni a sasszihoz.

Sokan triódának kapcsolják, ami megnöveli az anód-föld kapacitásokat, emiatt (és a +3000 V körüli anódfeszültség miatt is) - valóban nem fog működni 12 MHz felett.

A segédrács feszültséget semmiképpen ne emeljük +650 V fölé. Igaz, az orosz amatőrök +800...+1000 V G2 feszültséggel is járatják, de nekik van belőle bőven tartalék. A segédrácsfeszültséget +600 V környékén érdemes tartani, stabilizálva!

Ugyancsak érdemes stabilizálni a -300V lezáró feszültségből leosztott -150...-175V vezérlőrács előfeszültséget, hogy a BIAS stabil legyen.

A csövet feltétlenül pentóda kapcsolásban üzemeltessük, függetlenül attól, hogy rácsban, vagy katódban hajtjuk meg.

Én nem amatőrsávokra kihegyezve építettem meg, hanem 1,5 MHz-től 30 MHz-ig, 12 sávban átfedésekkel leágaztatva a Collins-kört, így minden amatőrsávon is kihangolható.